Nawigacja
O nas
Artykuły
Dbajmy o zdrowie
Download
Linki
Ogłoszenia
Kontakt

Galerie 2012
Nasze filmy
Mini regaty
Stany wód
Płock - kamera
Czartery na Zalewie
Kurs windsurfingu
Radio szanty
Kalendarz imprez
OOM 2008
Przystanie i mariny
Marina Zarzeczewo
PW Dobiegniewo
Dobrzyński KŻ
Zgierski KSW
Art-Dom Duninów
Marina Murzynowo
KŻ Petrochemia
Morka Płock
SŻ im.L.Teligi
Klub AQUA
Klub Żeglarski HALS
Polecamy
Nasza oferta
Satelitarna mapa zalewu
Prognoza pogody
Zdjęcie tygodnia
Katalog jachtów
Prywatne galerie
Projekty Wojtka Spisaka
Włocławek z lotu ptaka
Włocławska zapora
Shoutbox
Nick:

Wiadomo¶ć:

Kod potwierdzaj±cy:
0f993


Pomoc

Z G
14.04.2017
Życzenia Wielkanocne dla tych żeglarzy czytających "poprzednią" syronę

Andrzej
14.03.2017
KIEDY BĘDZIE PROWADZONY KURS STERNIKA?

z g
23.09.2016
To nie regaty, ale wrześniówka-lądówka

Marek Bojarski
17.09.2016
Film i zdjęcia z XII Rejsu Samotników - Wistka Szlachecka 2016: https://www.youtube.com/w
atch?v=GIwfg3RdIz8


K.L
29.08.2016
Kiedy będą regaty na zakończenie sezonu w Zarzeczewie?

poinformowany
01.07.2016
http://www.slupca.pl/info
rmacje/na-sygnale/sprawdz
il-sie-czarny-scenariuszy
-znalezli-cialo-67-latka/


alkoholik
11.06.2016
YCA bez możliwości dotarcia z pisemnymi żalami na witrynie klubu Upadek we wsiem i wobec

alkoholik
11.06.2016
Oglądam zdjęcia z regat i widzę żeglarzy, czyli stare dziadki w YCA obok "regatowców" Dziadki puśćcie robotę w YCA i na emeryturę YCA dla młodych, którzy pływają 29 sztuk to "sukces&

dsa
21.05.2016
Czy można wypożyczyć rowerek wodny?

admin
17.05.2016
Nie ma problemu

Archiwum
2008.09.15 - GwóĽdĽ do trumny - czyli jak zabić ideę zanim powstanie
Polecam artykulik na temat nowych pomysłów opłat za pływanie.

GwóĽdĽ do trumny - czyli jak zabić ideę zanim powstanie

Autor: Katarzyna Mazurowska

¬ródło: www.fotokate.pl

[...] Rejonowe Zarządy Gospodarki Wodnej wpadły na pomysł jak sięgnąć do kieszeni właścicieli statków, barek i łodzi pływających po rzekach i kanałach [...]

W internecie, na stronie poświęconej żeglarstwu trafiłam na pewien artykuł. Czytam raz. Czytam ponownie … i moje zdumienie sięga zenitu. Przecieram oczy, bo może Ľle widzę. Ale nie! Stoi czarno na białym, że: „Rejonowe Zarządy Gospodarki Wodnej wpadły na pomysł jak sięgnąć do kieszeni właścicieli statków, barek i łodzi pływających po rzekach i kanałach. Zaczęły pobierać podatek denny.

Argumentują, że jednostki pływające zajmują kawałek dna, choć unoszą się na wodzie. Do tej pory armatorzy płacili tylko za nabrzeże, do którego przycumowany jest statek. Woda jest własnością Skarbu Państwa, więc to, co jest pod nią też. Trzeba, więc płacić i to nie mało. Właściciele jachtów, żaglówek i innych jednostek pływających uznali decyzję zarządów gospodarki za absurd.

Urzędnicy z Ministerstwa ¦rodowiska gwarantują, że przepis ten ma bardzo dokładne umocowanie prawne, ma więc prawo być egzekwowany. Łodzie traktowane są jako pływające nieruchomości do opodatkowania według filozofii, że jeżeli ktoś stoi na wodzie to używa też dna pod tą wodą ( …)”

Pierwsza reakcja to niedowierzanie i śmiech. Może to jednak żart? Ale od 1 kwietnia trochę czasu minęło.

Jestem żeglarzem i od trzech lat mieszkam w Holandii. W kraju, który powstał na wodzie i gdzie wszystko kręci się wokół niej. Zasmakowałam w turystyce wodnej, poznałam możliwości, jakie ona daje. Z zainteresowaniem i radością śledzę w Polsce postępy w projektach dróg wodnych tzw. Pętli i pomysłu udrożnienia Międzynarodowej Drogi Wodnej E-70. Oczami wyobraĽni widziałam drugą Holandię w Polsce.

Niestety nasza kultura wodna jest poniżej wszelkich standardów. Brak zaplecza, infrastruktury, wytyczonych torów wodnych, map itp., itd. Wszystko to zniechęca i wręcz uniemożliwia pływanie po polskich wodach. A mamy ich sporo.



Turystyka wodna jest o wiele tańsza od tradycyjnej lądowej i bardziej przyjazna środowisku (o ile zapewni się dla niej odpowiednie zaplecze). Rynek sprzętu wodnego w Polsce wcale nie jest bogaty. Polscy producenci łodzi są nastawieni głównie na odbiorców zagranicznych. Trudno im się dziwić.

Wprowadzenie dodatkowo opłaty dennej, czyli kolejnej bariery, zniszczy ideę turystyki wodnej w zarodku. Nie chodzi o to czy przepis jest zgodny z prawem. Chodzi o mentalność! Chodzi o to czy jest logiczny i jakie będą jego skutki w przyszłości dla kraju, środowiska, turystyki i wreszcie przysłowiowego Kowalskiego? Ta przyszłość nie wygląda zbyt różowo.

Zamierzone projekty Pętli i dróg wodnych mają na celu promocję regionów, zwiększenie dostępności wód dla turystów, propagowanie tego stylu życia, – bo to już nie tylko sport i rekreacja, ale styl życia oraz kultura z całą otoczką.

Absurdalne opłaty spowodują wzrost, i tak już nie niskich cen, za wszelkiego rodzaju usługi i sprzęt związany z tą dziedziną turystyki i rekreacji. Życiem na wodzie będą się cieszyć tylko bogaci. Niemcy i Holendrzy, którzy są wielkimi miłośnikami wodnych eskapad, nie przypłyną do Polski. Popłyną tam, gdzie jest taniej, i gdzie otrzymają usługi na wysokim poziomie.

A przecież nie o to chodzi!
W Holandii utrzymanie jednostki pływającej jest zazwyczaj tańsze od utrzymania samochodu. Podróżowanie i transport wodny również. Większość ludzi ma "coś" na wodzie. Od małych wiosłowych łódek, przez wszelkiego rodzaju jachty, barki, motorówki do potężnych jednostek za wielkie pieniądze.

Kto pływa po wodzie? – Wszyscy! Dzieci taplają się w małych łódeczkach, na mikroskopijnych żaglówkach (nierzadko własnej produkcji). Dorośli na wodzie odpoczywają po tygodniu pracy. Natomiast seniorzy i emeryci, którzy często przenoszą się na stałe na swoje łodzie, podróżują po kanałach Europy. Sposób na tanie i ciekawe życie.

Co spowodowało tę ogólnodostępność?

Przede wszystkim niskie koszty utrzymania i użytkowania. Przykład - ubezpieczenie jachtu morskiego o wartości 13000 euro to koszt 115 euro/rok. Kolejny przykład - całoroczne miejsce w porcie macierzystym to ok. 1000 euro/rok w zależności od lokalizacji. W cenę wliczone jest: woda, prąd, korzystanie z sanitariatów, warsztat do samodzielnych prac żeglarskich, miejsce parkingowe na auta właściciela łodzi. Na miejscu można zamówić wszelkie prace remontowe i budowlane. Opłata za postój na przystaniach, tzw. Passantenhaven, to koszt 1-1,5 euro za metr długości/ dobę.

Drugi czynnik to przyjazne człowiekowi przepisy. Jednostki rekreacyjnej do 15 m długości nie trzeba rejestrować. Nie trzeba mieć patentów i innych uprawnień w tej klasie łodzi. Holendrzy wychodzą ze słusznego założenia, że "jeżeli ktoś jest na tyle głupi i nieodpowiedzialny, żeby wypływać bez wiedzy i umiejętności na szerokie wody – to nie pomogą mu żadne przepisy". Cytuję za rodowitym Holendrem.

Trzecim determinantem jest bogata infrastruktura. Wodą można dopłynąć praktycznie wszędzie. Jedyne ograniczenie to wielkość i zanurzenie jednostki pływającej. Kawiarnie, sklepy, hotele nad wodą mają miejsca do cumowania łodzi.

Pływające stacje benzynowe są dostosowane do obsługi małych i dużych jednostek. ¦luzy i mosty zwodzone umożliwiają przepłynięcie wysokim "patykom". Co jest ważne - otwierają się w ciągu dnia na bieżąco nawet dla jednego jachtu.



Dostępność serwisów i warsztatów szkutniczych jest powszechna. Wszystko jest dostępne dla kieszeni przeciętnego mieszkańca, i to wcale nie zamożnego nawet na tutejsze warunki.

Co to dało Holandii? Spadek bezrobocia. Powstało tysiące nowych miejsc pracy w produkcji i usługach związanych z wodą – stanowiących głównie małe, rodzinne przedsiębiorstwa. Szkoły proponują nowe kierunki i specjalizacje z gwarancją na uzyskanie ciekawego i dającego korzyści zawodu. Zwiększony dochód z tej dziedziny gospodarki, polegający nie na wysokiej cenie jednostkowej, ale na masowości.



Jakie są korzyści dla środowiska naturalnego? Utrzymanie w stanie żeglownym wód, które użytkowane nie zarastają, są przepływowe i zmniejszają ryzyko powodzi. Wody są przemieszane i dotlenione, co wpływa na lepszy rozwój flory i fauny wodnej. Ptactwo wodne doskonale koegzystuje z człowiekiem. Stworzone rezerwaty i parki krajobrazowe, są udostępnione dla turystów zarówno z lądu i wody.

Korzyści dla nas – przeciętnych obywateli? Miejsca pracy i godziwy zarobek, a co za tym idzie podniesienie stopy życiowej rodziny i dostęp do nowych możliwości rozwoju. Często zapominamy, że państwo jest bogate bogactwem swoich obywateli – głównie klasą średnią, która jest siłą napędową gospodarki. Styl życia i moda przyciąga do klubów wodniackich młodych ludzi – zapewniając im atrakcyjne spędzanie wolnego czasu, udział w regatach i wypady do dalekich krajów. I wreszcie, sposób na aktywne i godne życie na emeryturze.

Podsumowując. Niech Ci, co wymyślili ten przepis i wprowadzili go w życie, spojrzą na niego realnie i perspektywicznie. Może na krótkim odcinku czasu przyniesie im zysk, ale w przyszłości ludzie chcący inwestować w szeroko rozumianą "wodę", będą omijać nasz kraj z daleka. Po co tworzyć wielkie projekty Pętli i dróg wodnych, skoro pozostaną one martwe i nikt, poza kilkoma wybrańcami, nie będzie po nich pływać?



Siedząc za granicą nabijam głowę pomysłami, które chciałabym zrealizować w Polsce po powrocie. Okazuje się jednak, że nasz kraj ani trochę nie zszedł ze starej drogi. Zamiast otwierać się na społeczeństwo – dając mu nowe możliwości, ułatwiając procedury – zamyka się na nie, chcąc dodatkowo wyciągnąć kolejny "grosz" z i tak nie bogatych już kieszeni. Za ten stan rzeczy są odpowiedzialni krótkowzroczni urzędnicy, którzy pomimo otwartej Europy nadal zamykają świat dla Polaków.

Quo vadis nautae?

Dodane przez admin dnia 15.09.2008 11:05 · 0 Komentarzy · 1252 Czytań · Drukuj
Komentarze
Brak komentarzy.
Dodaj komentarz oraz podaj sumę cyfr
Nick:



smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley smiley
3 + 5:
Wył±cz U¶mieszki w komentarzach

Sponsor serwisu



Przyjaciele serwisu



Włocławski Portal Internetowy

WOPR Włocławek

pol49er.com

RSX Team

Płocki OZŻ

Włocławski OZŻ

Dobrzyński Klub Żeglarski

Fotograf W.Balczewski

Szkółka Żegl. L.Teligi Płock

Polskie Towarzystwo Regatowe Klasy Micro

Stowarzyszenie Zwiazek Klasy Omega

WTK Anwil

Teksty  polskich piosenek  + midi

Sztorm Barlinek

Łódzki Klub Regtowy

Brzytwa

Cierszewo

Strona wuja

Mapa Polski

humor

Prognoza pogody

Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jeste¶ jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wy¶lemy nowe, kliknij TUTAJ.
Ankieta dla Użytkowników
Prawo komentarza newsa powinni mieć:

wszyscy odwiedzający stronę

tylko zalogowani użytkownicy

Musisz się zalogować, żeby móc głosować w tej Ankiecie.



copyright www.zagle.net.pl 2003-2009
e-mail: redakcja@zagle.net.pl
PHP Fusion BlueStone